En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Men hälsan då!

Av Sara Modigh - 2018-04-17 13:30

Jag önskar jag hade en bild som kunde illustrera den där känslan av att hela huvudet exploderar i frustration. För just så känner jag i detta ögonblick. 

Jag känner frustration över alla dessa uttjatade meningar om hälsa som människor upprepar likt de där papegojorna man lekte med som barn som härmade allt det man sa, om och om igen. 


Hör jag frasen "tänk på hälsan", "det är ohälsosamt att vara överviktig", "du kommer dö i förtid" en gång till så exploderar jag nog. Så då dör jag ju definitivt i förtid. 

Jag känner bara som så att alla andra jäkla människor kan ta och skita i min hälsa. För det är inte min hälsa ni bryr er om egentligen för då hade jag fått samma kommentarer om min rökning och mitt alkoholintag också. 

Men inte en enda gång har någon "välvillig" själ gått fram till mig på krogen och predikat om alkoholens faror. Inte en enda gång har jag fått höra att jag uppmuntrar ohälsa när jag lägger ut en bild på mig själv med en cigarett i handen. Men gud nåde mig om jag får för mig att lägga ut bilder på min tjocka kropp och påstå att jag är nöjd med mig själv. För det är ju livsfarligt att vara tjock. Det måste jag ju bara få berättat för mig ifall jag hade missat det.


"Du kommer dö i förtid", ja det kommer jag. Av flera olika anledningar. 
Men varför strävar man efter att leva så länge som möjligt istället för att leva lycklig den tiden man lever? 

Varför förväntas man hela tiden jobba för att vara vid liv så länge det bara går? 

Jag menar allt jag hört om att jag kommer dö i förtid bla bla bla. 

Jaha, och? Det är väl mitt val? 

 

Jag har jag flera sjukdomar som alla sänker den förväntade livslängden en aning, så jag har ingen förväntan om att bli nittio bast. 

Min mamma dog ung, och jag har alltid känt att det kommer jag nog med göra. 


Är det något jag lärt mig av det är att njuta av varje dag och prioritera det man själv vill här i livet. 

Och jag vill inte må dåligt och hata min kropp bara för att det är det som förväntas av mig som överviktig. 

Jag vill inte tvingas att må dåligt och skämmas över min kropp bara för att du väljer att leva efter en annan princip än vad jag valt. 


Jag väljer att leva den tid jag har. 



 
 
Diana

Diana

18 april 2018 21:07

Det var ett klokt blogginlägg. Önskar jag klarade av att tänka så, även om jag ibland kan känna att jag är på god väg att acceptera, och respektera, min kropp som den är.

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mia

16 maj 2018 06:36

Fast det ÄR ohälsosamt att varaså överviktig, oavsett vad du tycker. Och det ÄR ohälsosamt att röka och dricka. Punkt. Var och en har ansvar för sitt eget liv. Jag ogillar starkt alla dessa ”kroppsaktivister” som förespråkar övervikt. JA, alla duger som de är, inget snack om saken. Men att uppmuntrar fetma....gaaah

 
Ingen bild

Maria

18 maj 2018 06:24

Inte bra alls att ha en sådan övervikt. Fetma är väldigt farligt och inget man ska uppmuntra till. Bloggar man som du gör får man räkna med och tåla kritik. Visst är dagens kroppsideal sjuka, men motsatsen (fetma) är lika sjuk.

 
Ingen bild

My

24 maj 2018 12:47

åå du är så jävla fin! Denna "outfiten" borde du fota mer utav. Jättevacker

 
Patrick Stenemark

Patrick Stenemark

25 maj 2018 07:49

Gud så vacker du är, jizzes! Ha en fin fredag!

http://sverigeeuropavarlden.wordpress.com

 
Ingen bild

Tommy Vaara

5 september 2018 21:59

Herregud så vacker du är amazing

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards