En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Jag vill sova?!

Av Sara Modigh - 2017-07-21 03:31

Varför kan jag inte sova? Eller ja, sova kan jag ju nu tack vare Theralen-dropparna. Men jag kan fortfarande inte somna.
Ligger bara vrider och vänder mig i sängen. Så fort jag lägger mig ner och blundar kommer ångesten.

Jag förstår det inte, har verkligen ingen ro alls till att somna.
Jag får tusen tankar och idéer som jag blir jättestressad över så fort jag stänger ögonen, och det är så frustrerande.
Jag vill ju bara kunna få somna på nätterna. Men nej då, det får jag ju uppenbarligen inte.

Behöver typ narkos eller nått för att stänga av på nätterna.
Jag kan vara så trött att jag knappt kan hålla ögonen öppna, och så går man och borstar tänderna och gör sig i ordning för natten. Men så fort jag lägger mig är jag klarvaken och fylld med ångest.
Känner mig så stressad att det är som om min kropp och mitt psyke inte vill att jag ska somna.
Jag tror att det kan bero på att jag så ofta har vaknat i panik på nätterna, att jag på nått vis börjat bli rädd för att sova. Fast jag känner mig inte rädd utan det är nog något undermedvetet som gör att jag panikar så inför sömnen.

Men samtidigt sover jag oftast väldigt bra, när jag väl somnar, nu när jag tar Theralen. Så känns lite konstigt att jag skulle bli rädd för sömn nu.
Men sen har ju min psykiska ohälsa aldrig varit logisk.

Största problemet jag har nu är väl att jag allt oftare dygnar för att jag verkligen inte kan somna, vilket i sin tur gör att jag när jag väl somnar kan sova i ett dygn. För jag sover tungt när jag tar Theralen. I vanliga fall vaknar jag ju sjuttioelva gånger varje natt. Men med Theralen sover jag så mycket bättre.
Men tyvärr somnar jag inte av den, annars hade den ju vart perfekt för mig.

Klockan är nu halv fyra på morgonen och jag har börjat tröttna på att försöka somna. Men jag vet att jag inte borde vara uppe till i morgon kväll när jag för inte ens en vecka sedan var uppe i ett och ett halvt dygn i sträck.
Vart gör man av all stress och ångest som dyker upp när man försöker somna?
Vart gör man av alla tankar och känslor som inkräktar? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till.

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards